П`ятниця, 24.11.2017, 06:45

Відділення Національної служби посередництва і примирення в Запорізькій області

69107 м.Запоріжжя, пр.Леніна, 164, каб. 750, 771  тел./факс.(061) 239-01-72 , тел. 239-03-05   E-mail: zp-nspp@ukr.net                            

Ви увійшли як Гість | Група "Гості" | RSS

Меню сайту

Категорії розділу
Cтатті працівників відділення [324]
НПА НСПП [6]
Методичні матеріали [3]
Інформаційний бюлетень [32]





Статистика
Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Головна » Статті » Cтатті працівників відділення

Аналіз стану соціально-трудових відносин на підприємствах, установах , організаціях сфери ЖКГ Запорізької області

Аналіз стану соціально-трудових відносин на підприємствах,

установах , організаціях сфери ЖКГ Запорізької області

 

Загальний стан житлово-комунального господарства (далі ЖКГ) потребує негайного втручання всіх зацікавлених сторін, і в першу чергу держави та органів місцевого самоврядування. Підтвердженням цьому є регулярно виникаючі проблеми в роботі галузі як техногенного, так і соціального характеру. Свої особливості в роботу галузі вносить фінансово-економічна криза, зменшуючи і без того обмежені можливості її ресурсного забезпечення та надійного функціонування. Актуальним постає питання реформування діяльності підприємств житлово-комунальної галузі для покращення ефективності діяльності, використання резервів розвитку та сучасних можливостей і перспектив удосконалення функціонування цього сектору економіки в сучасних умовах.

Основною об’єктивною причиною, що негативно вплинула на фінансово-економічне становище підприємств ЖКГ та стан соціально-трудових відносин, став незадовільний стан галузі в цілому.

Так, за статистичними даними, в Запорізькій області заборгованість населення за житлово-комунальні послуги на кінець серпня поточного року (з урахуванням заборгованості, яка виникла в попередні періоди) становила:

- газопостачання – 546,8 млн. грн.;

- централізоване опалення та гаряче водопостачання – 466,1 млн. грн.;

- утримання будинків і споруд та прибудинкових територій – 168,5 млн. грн.;

- централізоване водопостачання та водовідведення – 126,5 млн. грн.;

- вивезення побутових відходів – 26,6 млн. грн.

Крім того, заборгованість населення за електроенергію (з урахуванням заборгованості, яка виникла в попередні періоди) склала 190,9 млн. грн.

Як свідчить досвід відділення НСПП в Запорізькій області (далі – Відділення), найбільш болючим питанням, що призводить до виникнення розбіжностей в колективах підприємств, установ та організацій та переростання їх у колективні трудові спори (конфлікти), є невиконання роботодавцями вимог законодавства про працю в частині її оплати. Порушення термінів виплати заробітної плати та наявність заборгованості з неї також може носити як суб’єктивний, так і об’єктивний характер. Це індивідуально стосовно кожного окремого спору. Навіть фінансово-економічний стан підприємства, який безпосередньо впливає на спроможність роботодавця виконувати свої обов’язки перед найманими працівниками, залежить як від зовнішніх об’єктивних факторів (зростання цін на енергоносії, паливо, матеріали тощо), так і від суб’єктивних факторів (менеджмент, робота з боржниками).

Основними причинами порушень трудового законодавства і створення конфліктних ситуацій на галузевих підприємствах є:

- недостатня робота з боржниками - споживачами послуг підприємств;

- не встановлення економічно обґрунтованих цін і тарифів на житлово- комунальні послуги;

- наявність боргу бюджетів з різниці у тарифах, пільг та субсидій, тощо;

- протиправне усунення зарплати з першої черги виплат (ст. 115 КЗПП України) та блокування роботи комісій з трудових спорів підприємств;

- не виконання вимог законодавства і чинних угод щодо впровадження мінімальних соціальних стандартів в оплаті праці (ст.97 КЗПП України), що спровокувало відтік кваліфікованих працівників;

- відсутність належного реагування державних контролюючих органів та інші.

Аналіз показав, що саме невиконання вимог законодавства про працю стало основною причиною виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) на підприємствах ЖКГ Запорізької області. Також, значне місце серед чинників дестабілізації стану соціально-трудових відносин займає порушення зобов’язань по виконанню колективного договору, угоди або окремих їх положень з боку адміністрації підприємства.

Не дивлячись на вжиті заходи, спрямовані на поліпшення функціонування житлово-комунального господарства як життєзабезпечуючої галузі, вона й на сьогодні залишається галуззю з напруженими соціально-трудовими відносинами. Основними проблемами діяльності підприємств сфери ЖКГ і надалі залишається низький рівень заробітної плати, що призводить до інтенсивного відтоку кадрів та негативно впливає на стан соціально-трудових відносин на підприємствах. Подальший відтік працівників може вплинути на стабільну роботу підприємств області.

Для забезпечення належної конкурентоспроможності комунальних підприємств галузі необхідно вирішити ряд нагальних проблем: оновлення матеріально-технічної бази, приведення тарифів на житлово-комунальні послуги до економічно обґрунтованого рівня, які здатні покрити витрати підприємств.

Відсутність системних перетворень у цій сфері, недосконалість нормативно-правової бази та непослідовність у прийнятті рішень не дозволило досягти бажаного результату щодо створення фінансово спроможних та ефективно працюючих у ринкових умовах підприємств ЖКГ, які б надавали споживачам послуги необхідного рівня та якості.

Упродовж 2015-2016 та січня-вересня 2017 років у створеній Національною службою посередництва і примирення Базі даних підприємств, що відзначались підвищеним рівнем конфліктогенності перебувало 7 підприємств Запорізької області, які за видами економічної діяльності відносяться до житлово-комунального господарства. Основним фактором можливого ускладнення стану соціально-трудових відносин на зазначених підприємствах у 100% стало невиконання вимог законодавства про працю, а саме наявність заборгованості із виплати заробітної плати.

З метою сприяння усунення чинників дестабілізації стану соціально трудових відносин на вищенаведених підприємствах Відділенням проводились заходи зі сторонами соціально-трудових відносин, зокрема консультації та роз’яснення з питань застосування Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)». Всього за аналізований період на відповідних підприємствах було проведено 36 зазначених заходів Відділення.

За аналізований період Відділення сприяло вирішенню 29 випадкам дестабілізації стану соціально-трудових відносин на підприємствах ЖКГ Запорізької області. Проведений аналіз за видами діяльності показав, що найбільша кількість випадків припадала на підприємства водопостачання -16 одиниць або 55,2%, постачання електроенергії, газу, пари та кондиційованого повітря- 7 одиниць або 24,1%, Діяльність у сфері адміністративного та допоміжного обслуговування -6 або 20,7%

Найбільша кількість випадків дестабілізації стану соціально-трудових відносин на підприємствах ЖКГ, вирішенню яких сприяло відділення, препадає на 2016 рік -15 випадків.

  • чинником дестабілізації, що зумовив ускладнення стану соціально-трудових відносин на підприємствах ЖКГ Запорізької області у 100% стало невиконання вимог законодавства про працю, а саме наявність заборгованості із виплати заробітної плати.

Упродовж 2015-2016 та січня-вересня 2017 років за посередництвом Відділення було вирішено 26 чиників дестабілізації стану соціально-трудових відносин на підприємствах житлово-комунального господарства, з обліку системи запобігання було знято 1 чинник дестабілізації через встановлення, в результаті проведеного Відділенням аналізу стану СТВ, відсутності причин або умов для виникнення КТС (к) (Запорізька районна електрична мережа ВАТ «Запоріжжяобленерго») та 1 - через неврегульованість став предметом КТС(К) (Запорізька високовольтна електрична мережа ВАТ «Запоріжжяобленерго»).

Станом на 01.10.2017 року на обліку Відділення з метою запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) перебуває 1 чинник дестабілізації стану соціально-трудових відносин, що виник у Експлуатаційному цеху з водопостачання західного групового водоводу КП «Облводоканал» Запорізької обласної ради Якимівського району Запорізької області.

З метою запобіганню виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) та стабілізації стану соціально-трудових відносин на підприємствах житлово-комунального господарства Запорізької області фахівцями Відділення була проведена упереджувальна робота зі сторонами соціально-трудових відносин. Так, упродовж 2015-2016 та січня-вересня 2017 років на підприємствах житлово-комунального господарства було проведено 39 узгоджувальних зустрічей зі сторонами соціально-трудових відносин, на яких надавалась консультативно-правова допомога з питань застосування Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)».

Результатом ефективності посередницьких дій Відділення можна вважати вирішення 89,7% (26 одиниць) від кількості випадків дестабілізації стану соціально-трудових відносин на підприємствах житлово-комунального господарства, що перебували за цей час на обліку Відділення.

За аналізований період відділення НСПП в Запорізькій області (далі - Відділення) сприяло вирішенню 4 колективним трудовим спорам (конфліктам) на 1 підприємстві житлово-комунального господарства, а саме ПАТ «Запоріжжяобленерго» м. Запоріжжя (підприємства постачання електроенергії, газу, пари та кондиційованого повітря).

По зазначеним колективним трудовим спорам (конфліктам) були висунені та зареєстровані 5 вимог найманих працівників, з них :

- щодо виконання колективного договору, угоди або окремих їх положень – 2 (40%);

- щодо невиконання вимог законодавства про працю – 3 (60%).

Аналіз вимог, висунутих найманими працівниками за аналізований період показав, що основною причиною виникнення всіх чотирьох колективних трудових спорів (конфліктів) стала наявність заборгованості із виплати заробітної плати найманим працівникам ПАТ «Запоріжжяобленерго» м. Запоріжжя.

Станом на 01.10.2017 на обліку Відділення перебуває 1 колективний трудовий спір(конфлікт) та 1 вимога найманих працівників.

Упродовж 2015-2016 та січня - вересня 2017 років з метою вирішення колективних трудових спорів (конфліктів) на підприємствах житлово-комунального господарства (ПАТ «Запоріжжяобленерго» м. Запоріжжя) було проведено 13 примирних процедур, а саме : 3 засідання трудового арбітражу та 10 засідань примирної комісії без залучення незалежного посередника.

Відділенням проводились узгоджувальні зустрічі зі сторонами колективних трудових спорів (конфлікту) під час яких було надано консультативно-правову допомогу щодо застосування Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)»; роз’яснення про порядок проведення примирних процедур по вирішенню колективного трудового спору (конфлікту), проводились організаційні зустрічи та бесіди. За аналізований період зі сторонами колективних трудових спорів (конфліктів) було проведено понад 25 узгоджувальтніх зустрічей та бесід.

В цілому за аналізований період за сприяння Відділення було вирішено та знято з реєстрації 3 колективні трудові спори (конфлікти), що становить 75 % та 4 вимоги найманих працівників (80%).

У продовж звітного періоду Відділенням було зареєстровано 2 акції соціального протесту та 1 страйк, які були проведені найманими працівниками ВАТ «Запоріжжяобленерго» м. Запоріжжя.

Основною вимогою учасників страйку стала погашення боргів із виплати заробітної плати.

З метою стабілізації стану соціально-трудових відносин Відділенням було проведено узгоджувальну зустріч з головою профспілки ВАТ «Запоріжжяобленерго» м. Запоріжжя та найманими працівниками і запропоновано в разі невиконання рішення примирної комісії застосувати вимоги ст. 25 Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)» та письмово попереджено про правові наслідки порушення чинного законодавства.

Виконуючи свої безпосередні завдання щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) та своєчасного їх вирішення, Відділення тісно співпрацює з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, об’єднаннями профспілкових організацій та роботодавців. Це дає змогу звернути увагу усіх гілок влади на необхідність найскорішого вирішення проблем підприємств ЖКГ.

Взаємодія Відділення з профспілками здійснюється згідно укладеній Угоді про співпрацю між Запорізькою обласною радою профспілок та відділенням НСПП в Запорізькій області. Також, діють укладені угоди про співробітництво та координацію дій з Запорізькою обласною федерацією роботодавців, Головним управлінням Держпраці в Запорізькій області.

Співпраця сторін угод втілюється у життя шляхом взаємного обміну інформацією про причини та наслідки виникнення чинників дестабілізації стану соціально-трудових відносин, запровадження спільних заходів щодо нормалізації стану соціально-трудових відносин та недопущення несанкціонованих страйків і акцій протесту. Одним з важелів постійного сумісного контролю за виконанням вимог діючого законодавства та станом соціально-трудових відносин на проблемних підприємствах є участь в роботі комісії з питань погашення заборгованості із виплати заробітної плати, пенсій, стипендій та інших соціальних виплат.

З метою запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) Відділення тісно співпрацює з Департаментом житлово-комунального господарства та будівництва Запорізької обласної державноъ адміністрації, здійснює взаємний обмін інформацією про стан соціально трудових відносин на підприємствах сфери ЖКГ області. Начальник Відділення є постійним членом обласної комісії з питань погашення заборгованості із виплати заробітної плати на підприємствах житлово-комунального господарства Запорізької області.

Налагоджені взаємозв’язок та співпраця із Запорізькою обласною організацією профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості та побутового обслуговування населення, дають можливість оперативно запобігати виникненню колективних припинень роботи, акцій протесту та страйків. Голова обласної організації профспілки Алла Малигіна є трудовим арбітром НСПП та бере активну участь у роботі по запобіганні виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) на підприємствах ЖКГ, а також примирних процедурах, узгоджувальних зустрічах, «круглих столах», семінарах та інших заходах Відділення.

Проведення Відділенням узгоджувальних зустрічей, круглих столів з об’єднаннями профспілкових організацій, керівниками та власниками підприємств, головами профспілок, як представниками трудового колективу дає можливість знайти шляхи виходу з складної ситуації, що має місце на підприємствах ЖКГ, та стабілізувати стан соціально-трудових відносин в колективах.

З метою стабілізації та поліпшення стану соціально-трудових відносин на підприємствах ЖКГ, Відділення буде і надалі:

- вести системну роботу у взаємодії з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, об’єднаннями роботодавців та профспілок, спрямовану на вирішення та запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів);

- здійснювати взаємообмін інформацією про стан соціально-трудових відносин на підприємствах ЖКГ з Департаментом житлово-комунального господарства та будівництва Запорізької обласної державної адміністрації, Запорізькою обласною організацією профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості та побутового обслуговування населення, організаціями роботодавців, завідуючими інформаційно-консультаційними центрами НСПП, арбітрами та посередниками.

- сприяти організації проведення «круглих столів», нарад, зустрічей за участю сторін соціального діалогу з метою пошуку шляхів поліпшення стану соціально-трудових відносин на підприємствах ЖКГ;

- проводити узгоджувальні зустрічі та наради зі сторонами соціально-трудових відносин з метою поліпшення соціально-психологічного клімату у колективі, вирішення проблемних питань шляхом знаходження компромісних рішень;

- проводити консультації та надавати методичні рекомендації представникам найманих працівників, первинним профспілковим організаціям, ініціативним групам з питань практичного застосування Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)»;

- проводити роз’яснювальну роботу з керівниками підприємств щодо дотримання норм чинного трудового законодавства, зокрема Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)»;

- надавати керівництву та найманим працівникам рекомендації щодо шляхів поліпшення стану соціально-трудових відносин.

 

 

 

Категорія: Cтатті працівників відділення | Додав: nspp-zp (20.10.2017)
Переглядів: 15 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук

ПОСИЛАННЯ


Copyright MyCorp © 2017Зробити безкоштовний сайт з uCoz