Четвер, 26.04.2018, 17:54

Відділення Національної служби посередництва і примирення в Запорізькій області

69107 м.Запоріжжя, пр.Леніна, 164, каб. 750, 771  тел./факс.(061) 239-01-72 , тел. 239-03-05   E-mail: zp-nspp@ukr.net                            

Ви увійшли як Гість | Група "Гості" | RSS

Меню сайту

Категорії розділу
Cтатті працівників відділення [345]
НПА НСПП [6]
Методичні матеріали [3]
Інформаційний бюлетень [34]





Статистика
Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Головна » Статті » Cтатті працівників відділення

Досягати компромісу в кризовій ситуації

Фінансово-економічна криза вкрай загострила в Україні потреби збереження соціального миру і соціальної безпеки. Національна служба посередництва і примирення спрямовує свої зусилля на вивчення стану соціально-трудових відносин, динаміки їх змін у складних умовах сьогодення, превенції накопичення протестного потенціалу на підприємствах, в організаціях, попередження соціальних конфліктів.

Соціально-економічні трансформації, що відбуваються в Україні, докорінно змінили умови функціонування людини в сфері праці. Плюралізм форм власності призвів до ускладнення структури соціально-трудових відносин, перш за все їх суб’єктів. Якщо за радянських часів єдиним роботодавцем виступала держава, яка визначала цілі, принципи, форми, методи взаємодії соціальних суб’єктів у сфері праці, контролювала їх дотримання, то сьогодні існує різноманіття підприємств, організацій, установ за формою власності, формами організації господарської діяльності – акціонерні товариства різного типу, приватні підприємства тощо.

В цих умовах власники засобів виробництва багато в чому визначають зміст, умови, характер соціально-трудових відносин. З переходом до ринкових відносин поглиблюються розбіжності інтересів найманих працівників і роботодавців як головних суб’єктів у сфері праці, особливо це гостро проявляється в кризовій ситуації. Різні статусні позиції останніх призводять до неоднакового доступу їх до соціально-економічних ресурсів та управління, що негативно відбивається на можливості задоволення суттєвих потреб і інтересів.

Роботодавці намагаються знизити негативні наслідки кризи за рахунок нівелювання інтересів найманих працівників. Все це породжує незадоволеність найманих працівників своїм є становищем, веде до зростання соціальної напруженості в трудових колективах, конфліктів.

Будь-яка кризова ситуація характеризується тим, що нею складно управляти. Проблемними питаннями управління кризою є неочікуваність, недостатність інформації, втрата контролю, загострення становища, ескалація розбіжностей. Тому вкрай важливими є залучення власника підприємств ефективного антикризового менеджменту, який здатний мінімізувати негативні впливи, реформувати та створювати нове.

Першочерговим завданням для підприємства в умовах фінансово-економічної кризи є розробка менеджментом плану конкретних дій:

  •  короткотермінового та на перспективу з максимальним урахуванням усіх потенційних ризиків, в тому числі і соціальної напруженості.

Так стає зрозуміло, що цей план дій має бути доведений до трудового колективу. Найманим працівникам необхідно роз’яснити, чому вводяться саме такі обмеження з метою економії коштів, у яких випадках може бути запроваджено неповний робочий день, а тому відповідно зменшиться заробітна плата, чому виникла потреба в реорганізації, внаслідок чого ймовірним є проведення вивільнення працівників.

Для уникнення загострення ситуації, запобігання виникненню розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин та попередження масових акцій протесту, страйків, наслідком яких є безумовні економічні втрати, такі роз’яснювально-правові заходи проводить постійно працівники відділення Національної служби посередництва і примирення в Запорізькій області.

Слід зазначити, що незнання законодавства породжує у працівників невпевненість у завтрашньому дні та неминуче викличе непорозуміння, адже ще стародавні китайці говорили, що найстрашніше – це жити в епоху перемін.

03.03.2018 виповнилось 20 років з дня прийняття Верховною Радою України Закону «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)». Прийняття зазначеного закону дає можливість найманим працівникам, профспілковим комітетам брати активну участь у захищенні своїх соціально-економічних, трудових прав та інтересів, а також вирішувати розбіжності між сторонами соціально-трудових відносин передбачених ст.2 цього закону, а саме:

а) встановлення нових або зміни існуючих соціально-економічних умов праці та виробничого побуту;
б) укладення чи зміни колективного договору, угоди;
в) виконання колективного договору, угоди або окремих їх положень;
г) невиконання вимог законодавства про працю.

Одним із пріоритетних напрямків діяльності НСПП по вирішенню розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин є сприяння взаємодії з державним виконавчим органам, органами самоврядування, а також з професійними спілками та їх об’єднаннями.

Чинним законодавством затверджені такі форми взаємодії:

  • спільне здійснення прогнозування колективних трудових спорів (конфліктів) в розрізі окремих підприємств, установ, організацій, галузей, адміністративно-територіальних одиниць;
  • здійснення аналізу вимог найманих працівників, профспілки та узагальнення причин виникнення колективних трудових спорів (конфліктів);
  • підготовка пропозицій для усунення причин колективних трудових спорів (конфліктів);
  • підготовка посередників та арбітрів, що спеціалізуються на вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів);
  • здійснення посередництва у вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів);
  • залучення до участі в примирних процедурах представників профспілок, об’єднань профспілок;
  • забезпечення дотримання вимог чинного законодавства при вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів);
  • взаємний обмін інформацією про стан соціально-трудових відносин, причин виникнення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин та можливі шляхи їх вирішення;
  • проведення спільних нарад, конференцій, «круглих столів» тощо.

У разі, коли запобігти виникненню колективного трудового спору не вдалося необхідно його конструктивно вирішувати відповідно до процедури, передбаченої Законом України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)».

Якщо вдатися до аналогії, то колективний трудовий спір - це вияв кризи відносин між найманими працівниками та адміністрацією підприємства.

Одне із значень грецького слова «криза» – рішення. Тому наскільки швидко буде прийнято рішення по розгляду колективного трудового спору та організовано його виконання, настільки оперативно буде подолано кризу у стосунках між найманими працівниками та адміністрацією підприємства.

Практика роботи відділення Національної служби посередництва і примиренім у Запорізькій області свідчить, що 98% колективних трудових спорів (конфліктів) вирішено примирною комісією з залученням відділення Національної служби до розгляду спору усіх зацікавлених органів. Оскільки рішення примирної комісії приймається за сприяння Національної служби посередництва і примирення безпосередньо сторонами колективного трудового спору, таке рішення є обов’язковим для виконання.

Так у 2017 році позитивними були результати розгляду та вирішенім примирною комісією за участю незалежного посередника Національної служби посередництва і примирення колективного трудового спору виробничого рівня у ДП «ДПІ «Запоріжцивільпроект» м. Запоріжжя, ВАТ «Запоріжжяобленерго» та ВАТ «Облавтодор».

Завдяки взаємним поступкам та конструктивній позиції сторін колективного трудового спору упродовж засідань примирних комісій прийнято погоджене рішення сторін по усіх вимогах найманих працівників вищезазначених підприємств.

Підсумовуючи вищенаведене, можна з упевненістю стверджувати, що досягати розумного компромісу важливо завжди, а в кризовій ситуації для збереження соціальної злагоди це як ніколи актуально.

Категорія: Cтатті працівників відділення | Додав: nspp (30.03.2018)
Переглядів: 4 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук

ПОСИЛАННЯ


Copyright MyCorp © 2018Зробити безкоштовний сайт з uCoz